LOADING

Scrie...

Share

Energia si nutrientii adusi prin alimente sunt extrem de importanti in sport. In functie de sportul practicat, trebuie adoptat un regim adecvat, ordonat, echilibrat, care sa poata sustine efortul facut.

In cazul unei persoane care practica sport pentru mentinerea conditiei fizice (de exemplu, fitness – o ora/zi, de 3 ori/saptamana) nu este nevoie de un aport caloric suplimentar, un regim adecvat asigurandu-le toata energia si nutrientii necesari. Asadar, daca mergeti la sala de 2-3 ori pe saptamana nu trebuie sa si mancati mai mult.

Probleme deosebite apar in cazul sportivilor profesionisti care au nevoie de un regim alimentar adecvat fiecarui sport in parte. De exemplu, practicantii sporturilor de forta au nevoie de un regim de intretinere hiperproteic pentru dezvoltarea masei musculare. Aportul zilnic de proteine poate ajunge pana la 4 g/kg corp/zi (fata de 1 g/kg corp/zi – la un adult obisnuit). Atentie, insa, doar dieta hiperproteica nu va duce la cresterea masei musculare, fiind necesare, in plus, si exercitii speciale.

Sportivii care practica eforturi de rezistenta au nevoie de un regim alimentar pentru cresterea rezervelor de energie (cresterea rezervelor de glicogen hepatic si muscular). Acest tip de regim are o importanta deosebita in saptamana dinaintea unei competitii si trebuie supravegheat de un nutritionist.

Nu doar alimentatia dinaintea efortului este importanta, ci si cea de dupa, deoarece are rolul de a reface rezervele energetice ale organismului. Dupa un efort mare se recomanda o dieta hipocalorica, hiperhidrica, hiperglucidica, bogata in radicali alcalini (legume, fructe, lactate) pentru a combate acidoza indusa de efort, dar si in saruri minerale si vitamine – pentru a compensa pierderile.

Aportul de lichide in sport

In timpul unei ore de efort intens se pot pierde pana la 2 litri de apa, in special pentru termoreglare, mai exact vasodilatatie si transpiratie (in efortul fizic intens temperatura corpului creste cu cate 1 grad Celsius la fiecare 5-8 minute). Asadar, se pot pierde 2 litri de apa/ora, dar tubul digestiv poate absorbi maxim 1 litru. Din acest motiv se recomanda consumul de lichide inainte, in timpul si dupa finalizarea efortului fizic.

Asadar, indiferent de sportul pe care il practicati, alimentatia trebuie sa fie la fel de importanta ca antrenamentul practicat zilnic, intrucat performanta nu poate fi obtinuta decat asigurandu-i organismului toti nutrientii si energia necesara.

Articol scris de Adina Rusu, nutritionist si dietetician

 

Tag:

Din aceeași categorie

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *