LOADING

Scrie...

Share

Producatorii pun la dispozitia consumatorilor mai multe sortimente de paine, diferite atat prin aportul caloric, cat si prin nutrientii continuti si efectele pe care le au asupra organismului.

Painea alba (270 calorii la 100 grame) este foarte saraca in substante hranitoare, fiind, din cauza rafinarii fainii, lipsita de vitamine, saruri minerale si proteine.
Consumata calda, produce balonari, gradul sau de umiditate diminuand secretia enzimelor salivare care ajuta la digerarea amidonului.
Acest tip de paine ar trebui evitat, deoarece incurajeaza aparitia obezitatii si a sindromului metabolic (diabet, hipertensiune, boli vasculare etc).

Painea integrala (230 calorii la 100 grame) este cea mai hranitoare, pastrand toate principiile nutritive ale bobului de grau – vitamine, minerale, gluten, dar si fibre vegetale care asigura un tranzit intestinal mai bun.
Comparativ cu painea alba, contine, in linii mari, de trei ori mai multe vitamine si oligoelemente (de 5 6 ori mai mult magneziu). Mai mult, este mai saraca in calorii decat cea alba, care ingrasa din cauza continutului mare de amidon.

Painea graham (230 calorii la 100 grame) este fabricata din tarate de grau amestecate cu faina. Contine fibre mai multe, e mai completa si asigura o nutritie de calitate.
Taratele contin celuloza, cantitati sporite de vitamina B1 si cantitati relativ mici de proteine. Fixand foarte bine sarurile biliare, celuloza se opune, de asemenea, formarii pietrelor veziculare. Pe de alta parte, continutul de acid fitic ingreuneza asimilarea calciului, a fierului si a magneziului.

Painea de secara (210 calorii la 100 grame) potoleste rapid foamea, fiind recomandata persoanelor supraponderale.
Din cauza continutului ridicat de fibre (100 g paine de secara contin 6 g fibre alimentare), in cazul sindromului colonului iritabil, al colitei de fermentatie sau ulcerului gastric, este posibil ca organismul sa nu tolereze painea de secara, deoarece irita tubul digestiv.
Pe de alta parte, fibrele impiedica asimilarea grasimilor, imbunatatesc digestia, previn constipatia si cancerul de colon.

Articol scris de Adina Rusu, nutritionist si dietetician

Tag:

Din aceeași categorie

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *