Scrie...

NUTRITIE & DIETE

Vitamina C – roluri şi surse

Share

Vitamina C (vitamina antiscorbutică) îndeplineşte în organism multiple funcţii: are rol fundamental în metabolism, participă în sinteza de colagen, favorizează respiraţia celulară, participă la cicatrizare, reduce riscul la infecţii, intervine în biosinteza glucocorticoizilor, îmbunătăţeşte absorbţia fierului şi se presupune că inhibă formarea de nitrozamine care sunt cancerigene.

Ingesţia zilnică minimă necesară pentru a evita scorbutul este de 10 mg. Totuşi, această doză nu asigură rezerve acceptabile de vitamina C.

Doza zilnică recomandată pentru un adult sănătos este de 60 mg/zi, iar pentru copii este de 45 mg/zi.

Aceste ingestii pot conserva valori plasmatice normale în condiţii de stres emoţional sau ambiental acut (traumatisme, febră, infecţii).

Citește și „Tinctură de propolis pentru tratarea ulcerului”

Datorită concentraţiei scăzute de acid ascorbic în serul fumătorilor, se recomandă ca aceştia să crească ingestia la cel puţin 100 mg/zi.

Acidul ascorbic se distruge uşor prin oxidare, în prezenţa căldurii, în mediu alcalin şi, datorită solubilităţii crescute în apă, se elimină cu uşurinţă din alimente în apa de fierbere. Deşi în cantităţi mici este prezentă şi în ţesuturi animale, prin expunere la aer şi tratament culinar al cărnii aceasta se distruge.

Sursele majore de vitamina C sunt fructele şi legumele, de preferinţă cele acide, proaspete sau dacă e nevoie fierte rapid, în foarte puţină apă, servite imediat. Vitamina C se pierde prin: prepararea legumelor şi conservare la frigider (după 24 ore pierderile cumulate pot ajunge până la 42% pentru produsele proaspete şi 52% pentru cele congelate).

Refrigerarea şi congelarea rapidă ajută la conservarea vitaminei. Nivelul de vitamina C este mai mare în aceste alimente decât în alimentele aşa-zis „proaspete” – transportate sau depozitate perioade lungi de timp.

Cele mai bogate surse alimentare de acid ascorbic sunt: măceşele, citricele, legumele-frunze crude, roşiile. Alte surse sunt: fragii, pepenele, varza, ardeii. Dacă sunt bine preparaţi, cartofii pot să fie, de asemenea, o sursă importantă de vitamina C.

Conţinutul mediu de vitamina C al unor alimente / 100 g aliment:

broccoli – 90 mg,

lămâi  – 53 mg,

portocale – 50 mg,

coacăze negre – 177 mg,

măceşe – 1250 mg,

ardei 139 mg

Deşi foarte rară, carenţa de vitamina C se poate întâlni: la persoane care consumă o dietă lipsită de fructe şi legume, la alcoolici, persoane cu vârsta avansată – cu o dietă foarte limitată, pacienţi cu stres cronic, sugari cu o alimentaţie exclusivă cu lapte de vacă. Carenţa gravă de acid ascorbic cauzează scorbutul. Simptomele scorbutului se manifestă la valori serice mai mici de 0,2 mg/100ml. Dintre simptome amintim: tumefacţia şi inflamaţia gingiilor, sângerarea acestora, lipsa apetitului. Datorită efectelor în sinteza de colagen, rănile nu se cicatrizează, apare hemoragia şi intervin cu uşurinţă infecţii secundare. Sunt comune alterările nevrotice care constau în isterie şi depresie urmate de diminuarea activităţii psihomotorii. Vitamina C ingerată în exces se elimină prin urină şi poate dăuna rinichilor prin formare de oxalaţi.

Articol scris de Adina Rusu, specialist în nutriţie şi dietetică

Tag

S-ar putea să-ți placă și...

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *