Inca din cele mai vechi timpuri s-a observat ca, atunci cand oamenii acorda prea multa atentie placerii de a manca, dincolo de necesitatea stricta de a se hrani pentru a face fata eforturilor zilnice si ajungand la excese periculoase, se expun riscurilor de imbolnavire. Mai mult, o alimentatie neechilibrata, in care predomina doar anumite alimente, poate produce nu numai modificari organice, ci si comportamentale.
Vechii preoti, indiferent de religie, au hotarat ca, in functie de clima din regiunea in care traiau coreligionarii lor, cat si de riscurile de imbolnavire existente, sa impuna prin intermediul preceptelor religioase perioade de regim alimentar de dezintoxicare, de „curatare” a organismului. Ba, chiar, marii intelepti au constatat ca postul negru prelungit – cu durata de 9, 21 sau 40 de zile – poate asigura conditiile ideale pentru marile revelatii, adica descoperirea raspunsurilor la intrebari fundamentale despre viata, sanatate si progres spiritual.
In religia crestina, posturile reprezinta perioade in care credinciosii au ocazia sa se debaraseze de excesul de proteine animale, grasimi, glucide. Aceasta asigura o stare fizica foarte buna, permitand credinciosului sa aiba si o atitudine mai potrivita fata de actul religios. Renuntarea la placerile gastronomice este un mic act de smerenie, care reaminteste fiecaruia despre modestie, abtinere in fata tentatiilor nesanatoase. Pe de alta parte, excesul de carne in alimentatie poate creste semnificativ agresivitatea si cruzimea consumatorului, indepartandu-l de sentimentele de iubire, toleranta si intrajutorare.
Dar, atentie! Postul nu presupune doar o alimentatie lipsita de „dulce”, adica de produse animale, ci si o dieta bine echilibrata. In conceptia traditionala chineza, o dieta echilibrata presupune combinarea, la fiecare masa, a alimentelor acre, amarui, dulci, picante si sarate. Trebuie subliniat ca fiecare dintre aceste tipuri de alimente are un rol benefic sanatatii dar, in acelasi timp, pot fi daunatoare daca sunt consumate in exces. Astfel, excesul de alimente acre poate afecta splina, stomacul, musculatura sau cavitatea bucala (stomatite, afte); excesul de alimente amare poate tulbura aparatul respirator, intestinul gros (diaree), pielea si cresterea parului; cele dulci pot provoca boli ale rinichilor, vezicii urinare sau ale sistemului osteo-articular; cele picante, in exces, pot afecta ficatul, colecistul, ochii sau tendoanele, in vreme ce excesul de alimente sarate va ataca sistemul cardio-vascular si intestinul subtire.
Exista insa si alimente care nu au nici unul dintre gusturile enuntate mai sus, dar care au aceleasi efecte asupra sanatatii. De aceea, ele se incadreaza in denumirea de miresme.
Pe de alta parte, continutul de energie al alimentelor este deosebit de important pentru mentinerea sau recuperarea sanatatii. Exista cinci energii ale alimentelor: calda, fierbinte, neutra, racoroasa si rece. Acestea se recunosc dupa senzatiile pe care le provoaca dupa digerare. Daca, de pilda, o persoana cu reumatism aflata in plina criza va consuma alimente (chiar si numai vegetale!) care au energie rece sau racoroasa, nu va fi de mirare ca durerile se vor inteti. Invers, atunci cand se instaleaza febra sau eruptiile cutanate, alimentele racoroase si reci vor fi de mare ajutor.
Acum, este mult mai usor de inteles de ce multi credinciosi habotnici, care respecta cu strictete perioadele de post religios, pot avea mari probleme de sanatate dupa terminarea restrictiilor: organismul lor intra intr-un dezechilibru major si nu mai poate face fata unei alimentatii abundente in preparate din carne, oua si lactate.
Este cert ca avem multe de invatat de la chinezi pentru a ne face alimentatia mai sanatoasa si mai echilibrata, fie in timpul posturilor, fie in cadrul unor diete cu rol de terapie. Asa vom putea sa evitam obezitatea, asa vom putea sa facem dintr-o perioada de post o ocazie de a fi mai sanatosi fizic si spiritual. Asadar, postitul poate fi extrem de benefic pentru sanatate, dar numai daca se cunosc bine principiile de mai sus.