LOADING

Scrie...

Adevarul despre reclamele la alimente

Share

Agentia Europeana pentru Securitate Alimentara (EFSA) a dat publicitatii un studiu referitor la asa-zisele efecte pozitive asupra sanatatii ale unui grup de 2.758 de substante folosite in industria alimentara, pornind de la informatiile incluse in reclamele lor, scrie cotidianul spaniol El Pais. Iar rezultatul este mai mult decat concludent: numai in 510 cazuri sunt probate stiintific!

Ancheta a inceput in 2008. In mod logic, concluziile pot sa fie diferite, intotdeauna este posibil sa apara studii noi care sa infirme sau sa confirme ceea ce se stia pana la un anumit moment. Din acest motiv, EFSA insista ca toate concluziile sale se bazeaza pe cunostintele stiintifice actuale, subliniaza ziarul amintit.

Studiul scoate la iveala destule aspecte referitoare la publicitatea in ziua de azi. Atunci cand rezultatele vor fi publicate oficial de catre UE, in luna decembrie, vor deveni obligatorii.

Unele dintre afirmatiile evaluate sunt urmatoarele.

* Uleiul de masline ajuta la controlul nivelului de colesterol rau (LDL). Adevarat. „Nu a fost stabilita o relatie cauza-efect intre consumul de ulei de masline si nivelul de colesterol rau, dincolo de aspectul logic legat de compozitia acestui ulei. Ultima rezerva permite sa se afirme ca un ulei ce are in compozitia sa acizi mono- si polinesaturati ajuta in acest sens”.

* Polifenolii din uleiul de masline ajuta la mentinerea concentratiei de colesterol bun. Fals. „Studiile prezentate nu sunt relevante si nu permit sa se stabileasca o relatie directa”.

* Afinele reduc incidenta cazurilor de infectii ale tractului urinar la femei. Fals. „Probele prezentate sunt insuficiente pentru a se stabili o relatie intre consumul de proantocianidine (clasa de substante cu proprietati de absorbtie a radicalilor liberi) din afine si apararea impotriva bacteriilor patogene”.

* Izoflavonii din soia protejeaza ADN-ul, proteinele si lipidele impotriva oxidarii. Fals. „Nu s-au efectuat studii asupra oamenilor pentru a putea trage o asemenea concluzie. Acelasi lucru se poate spune si despre alte asa-zise proprietati, cum ar fi aceea ca ajuta la controlul colesterolului, ajuta la diminuarea simptomelor vasculare ale menopauzei sau ca ajuta la mentinerea mineralizarii oaselor pentru femeile aflate la menopauza”.

* Coenzima Q10 contribuie la procurarea de energie prin intermediul metabolismului. Fals. „Nu exista o relatie intre acest produs, la moda in salile de sport, si presupusele sale proprietati”.

* Nucile ajuta la controlul colesterolului. Adevarat. Aceeasi explicatie oferita de EFSA si in cazul uleiului de masline.

* Probioticele bifidus ajuta la apararea organismului. Fals. Sunt in realitate bifidobacterii. Fiecare companie de productie a lactatelor detine propriul bifidus, organisme vii cu tulpini diferite. Dar agentia a intreprins studii si concluzia generala este ca nu se poate stabili o relatie intre aceste produse si diminuarea agentilor patogeni din sistemul digestiv al omului.

* Proprietatile mierii. Lucrurile se prezinta sub aspecte diferite. A fost depusa o solicitare legata de efectul benefic al mierii asupra aparatului respirator, care energizeaza sau stimuleaza metabolismul si sistemul imunitar. Expertii nu au studiat aceste efecte, considerand ca termenul de miere este mult prea vast si ca exista multe varietati, astfel incat nu se poate retine un compozitie unica si careia sa i se atribuie aceste proprietati.

* Sterolii vegetali (fitoesterolii) ajuta la reducerea colesterolului rau. Adevarat. Acest lucru necesita consumul a 0,8 grame zilnic. Nu este recomandat femeilor care alapteaza sau fetitelor sub cinci ani.

* Fibrele de grau contribuie la mentinerea greutatii sau la scaderea in greutate. Fals. Studiile prezentate nu dovedesc acest lucru.

* Creatinina sporeste efectul exercitiilor fizice. Adevarat. Ajuta la marirea masei musculare. Expertii au stabilit ca doza necesara zilnic este de 3 grame. in schimb, nu s-a dovedit cresterea rezistentei fizice.

* Cafeina creste rezistenta in efectuarea exercitiilor fizice. Adevarat. Studiile au demonstrat ca ingerarea ei diminueaza senzatia de oboseala. Pentru aceasta trebuie administrate 3 miligrame de substanta pentru fiecare kilogram de masa corporala, cu o ora inainte de inceperea exercitiilor fizice.

* Beta-glucanul din secara si ovaz contribuie la controlul colesterolului. Adevarat. in schimb, nu este cert daca da senzatia de satietate.

* Capsaicina – substanta picanta din ardeii iuti – ajuta la mentinerea greutatii. Fals. „Singurul studiu efectuat asupra oamenilor nu duce la aceasta concluzie”.

* Inlocuirea zaharului cu xilitol, sorbitol si alte substituenti reduce cariile. Adevarat. Studiile arata ca un nivel scazut de glucoza (zahar) diminueaza bacteriile ce duc la aparitia cariilor, astfel ca inlocuitorii reduc acest risc.

* Sodiul (natriul, prezent in sare de bucatarie) ajuta la mentinerea functiei musculare. EFSA admite ca afirmatia este adevarata. Cu toate acestea, experientele nu stabilesc o cantitate minima recomandata si mai subliniaza ca in UE „nu se constata o deficienta” in consumul de sodiu. Pe de alta parte, este acceptata ideea conform careia un produs cu un continut redus de sodiu (de sare) ajuta la mentinerea unei tensiuni arteriale scazute.

 


 

Tag:

Din aceeași categorie

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *