Scrie...

NUTRITIE & DIETE

Adevărul despre reclamele la alimente

Share

Agenţia Europeană pentru Securitate Alimentară (EFSA) a dat publicităţii un studiu referitor la aşa-zisele efecte pozitive asupra sănătăţii ale unui grup de 2.758 de substanţe folosite în industria alimentară, pornind de la informaţiile incluse în reclamele lor, scrie cotidianul spaniol El Pais. Iar rezultatul este mai mult decît concludent: numai în 510 cazuri sunt probate ştiinţific!

În mod logic, concluziile pot să fie diferite, întotdeauna este posibil să apară studii noi care să infirme sau să confirme ceea ce se ştia până la un anumit moment. Din acest motiv, EFSA insistă că toate concluziile sale se bazează pe cunoştinţele ştiinţifice actuale, subliniază ziarul amintit.

Studiul scoate la iveală destule aspecte referitoare la publicitatea în ziua de azi.

Unele dintre afirmaţiile evaluate sunt următoarele.

* Uleiul de măsline ajută la controlul nivelului de colesterol rău (LDL). Adevărat. „Nu a fost stabilită o relaţie cauză-efect între consumul de ulei de măsline şi nivelul de colesterol rău, dincolo de aspectul logic legat de compoziţia acestui ulei. Ultima rezervă permite să se afirme că un ulei ce are în compoziţia sa acizi mono- şi polinesaturaţi ajută în acest sens”.

* Polifenolii din uleiul de măsline ajută la menţinerea concentraţiei de colesterol bun. Fals. „Studiile prezentate nu sunt relevante şi nu permit să se stabilească o relaţie directă”.

* Afinele reduc incidenţa cazurilor de infecţii ale tractului urinar la femei. Fals. „Probele prezentate sunt insuficiente pentru a se stabili o relaţie între consumul de proantocianidine (clasă de substanţe cu proprietăţi de absorbţie a radicalilor liberi) din afine şi apărarea împotriva bacteriilor patogene”.

* Izoflavonii din soia protejează ADN-ul, proteinele şi lipidele împotriva oxidării. Fals. „Nu s-au efectuat studii asupra oamenilor pentru a putea trage o asemenea concluzie. Acelaşi lucru se poate spune şi despre alte aşa-zise proprietăţi, cum ar fi aceea că ajută la controlul colesterolului, ajută la diminuarea simptomelor vasculare ale menopauzei sau că ajută la menţinerea mineralizării oaselor pentru femeile aflate la menopauză”.

* Coenzima Q10 contribuie la procurarea de energie prin intermediul metabolismului. Fals. „Nu există o relaţie între acest produs, la modă în sălile de sport, şi presupusele sale proprietăţi”.

* Nucile ajută la controlul colesterolului. Adevărat. Aceeaşi explicaţie oferită de EFSA şi în cazul uleiului de măsline.

* Probioticele bifidus ajută la apărarea organismului. Fals. Sunt în realitate bifidobacterii. Fiecare companie de producţie a lactatelor deţine propriul bifidus, organisme vii cu tulpini diferite. Dar agenţia a întreprins studii şi concluzia generală este că nu se poate stabili o relaţie între aceste produse şi diminuarea agenţilor patogeni din sistemul digestiv al omului.

* Proprietăţile mierii. Lucrurile se prezintă sub aspecte diferite. A fost depusă o solicitare legată de efectul benefic al mierii asupra aparatului respirator, care energizează sau stimulează metabolismul şi sistemul imunitar. Experţii nu au studiat aceste efecte, considerând că termenul de miere este mult prea vast şi că există multe varietăţi, astfel încât nu se poate reţine o compoziţie unică şi căreia să i se atribuie aceste proprietăţi.

* Sterolii vegetali (fitoesterolii) ajută la reducerea colesterolului rău. Adevărat. Acest lucru necesită consumul a 0,8 grame zilnic. Nu este recomandat femeilor care alăptează sau fetiţelor sub cinci ani.

* Fibrele de grâu contribuie la menţinerea greutăţii sau la scăderea în greutate. Fals. Studiile prezentate nu dovedesc acest lucru.

* Creatinina sporeşte efectul exerciţiilor fizice. Adevărat. Ajută la mărirea masei musculare. Experţii au stabilit că doza necesară zilnic este de 3 grame. În schimb, nu s-a dovedit creşterea rezistenţei fizice.

* Cafeina creşte rezistenţa în efectuarea exerciţiilor fizice. Adevărat. Studiile au demonstrat că ingerarea ei diminuează senzaţia de oboseală. Pentru aceasta trebuie administrate 3 miligrame de substanţă pentru fiecare kilogram de masă corporală, cu o oră înainte de începerea exerciţiilor fizice.

* Beta-glucanul din secară şi ovăz contribuie la controlul colesterolului. Adevărat. În schimb, nu este cert dacă dă senzaţia de saţietate.

* Capsaicina – substanţa picantă din ardeii iuţi – ajută la menţinerea greutăţii. Fals. „Singurul studiu efectuat asupra oamenilor nu duce la această concluzie”.

* Înlocuirea zahărului cu xilitol, sorbitol şi alte substituenţi reduce cariile. Adevărat. Studiile arată că un nivel scăzut de glucoză (zahăr) diminuează bacteriile ce duc la apariţia cariilor, astfel că înlocuitorii reduc acest risc.

* Sodiul (natriul, prezent în sarea de bucătărie) ajută la menţinerea funcţiei musculare. EFSA admite că afirmaţia este adevărată. Cu toate acestea, experienţele nu stabilesc o cantitate minimă recomandată şi mai subliniază că în UE „nu se constată o deficienţă” în consumul de sodiu. Pe de altă parte, este acceptată ideea conform căreia un produs cu un conţinut redus de sodiu (de sare) ajută la menţinerea unei tensiuni arteriale scăzute.

Tag

S-ar putea să-ți placă și...

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *