Scrie...

NUTRITIE & DIETE

Diversitatea grasimilor alimentare

Share

Atunci cand vorbim despre o alimentatie sanatoasa, echilibrata, cei mai multi dintre noi se gandesc la eliminarea completa a grasimilor alimentare din dieta.

In acelasi timp, am auzit cu totii despre remarcabilele calitati benefice pe care le au, pentru imunitate sau pentru functionarea sistemului cardiovascular, acizii omega-3 si omega-6. Trebuie insa sa stiti ca si acesti acizi omega sunt acizi grasi, acesta fiind unul dintre argumentele care ar trebui sa va convinga ca eliminarea completa a grasimilor din alimentatie reprezinta o greseala colosala.

Acizii grasi pe care ii consumam prin alimente pot fi, din punct de vedere chimic, saturati si nesaturati mononesaturati sau polinesaturati. Acizii grasi saturati si cei mononesaturati se gasesc in produsele de origine animala, dar pot fi sintetizati si de organism din excesul de carbohidrati (amidon si zaharuri). Acizii mononesaturati sunt abundenti si in uleiurile din plante, cum sunt cele de masline, avocado, canola, alune si palmier.

Studiile au aratat ca acizii grasi saturati sunt rai pentru organism, in timp ce acizii grasi nesaturati sunt buni. Acizii mononesaturati sunt considerati a fi cei mai benefici in dieta intrucat nu duc la cresterea colesterolului din sange la fel de mult ca grasimile saturate si sunt mai putin susceptibili la oxidarea spontana decat uleiurile polinesaturate. In plus, acizii mononesaturati nu pot fi convertiti in compusi bioactivi puternici care pot dezechilibra diversele sisteme din organism, lucru care se poate intampla in cazul acizilor polinesaturati.

Trebuie sa mai stiti si ca uleiurile care sufera transformari chimice sunt, in general, nesanatoase, si, din acest motiv multe uleiuri vegetale nu trebuie sa fie folosite la prajire. In plus, alimentele care contin o cantitate mare de grasimi polinesaturate nu au o viata lunga intrucat tind sa rancezeasca daca nu au adaugati antioxidanti sau conservanti. Industria alimentara a rezolvat aceasta problema prin hidrogenarea uleiurilor vegetale, convertind grasimile polinesaturate, bune, in grasimi mononesaturate sau chiar saturate, rele. Astfel, in urma acestor transformari chimice rezulta alimente mai stabile, dar care contin un tip special de grasimi si anume acizi trans despre care se stie ca induc cresterea colesterolului rau si il scad pe cel bun. Astfel, despre margarina se stie ca are in compozitie aproximativ 4% acizi grasi trans, desi acest lucru nu este precizat pe ambalaj. New York a devenit primul oras in care a fost interzisa, inca din 2008, folosirea grasimilor trans in restaurante.

In ceea ce priveste acizii omega, este foarte important sa facem distinctie si sa mentinem un echilibru intre acizi omega 3 si omega-6 intrucat acestia au roluri diferite in organism. Raportul intre cei doi acizi in alimentatie a crescut in ultimii ani in favoarea omega-6. Exista studii care sustin ca schimbarile in profilul acestor acizi esentiali este responsabila de numeroase maladii aparute in epoca moderna. Acizii omega-3 sunt abundenti in peste, dar se gasesc in proportii variabile si in unele uleiuri vegetale cum ar fi canola, soia sau in germenii de grau. In multe uleiuri vegetale gasim o cantitate mare de acizi polinesaturati omega 6 transformati in organism in acid arahidonic, compus cu numeroase efecte benefice.

Asadar, daca doriti un regim alimentar sanatos, alegeti intotdeauna echilibrul si nu extremele, consumati alimente cat mai variate, cat mai naturale si mai putin procesate.

Articol scris de Adina Rusu, nutritionist si dietetician

Tag

S-ar putea să-ți placă și...

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Următorul