LOADING

Scrie...

Efectele sodiului asupra organismului

Share

Sodiul este unul dintre cele mai abundente elemente chimice de pe pamant. Atunci cand aud cuvatul sodiu, cei mai multi oameni se gandesc la sare.

Sarea este de fapt un mineral format din clorura de sodiu.

Alimentele pe care le consumam pot contine clorura de sodiu (sare) sau pot contine sodiu sub alta forma. Atunci cand vi se recomanda sa urmati o dieta saraca in sodiu, trebuie sa limitati atat consumul de sare, cat si alte ingrediente care contin sodiu.

O scurta istorie a sarii

In timpurile preistorice, oamenii aveau o dieta ce consta in principal din fructe proaspete si legume, acestea avand un continut extrem de redus in sodiu. Intrucat sodiul este un element important pentru sanatate, oamenii au inceput sa caute sarea, parcurgand distante foarte mari pentru procurarea acesteia. Cu timpul, sarea a fost folosita nu doar pentru a satisface o necesitate, ci si pentru conservarea mancarii (carnea acoperita cu un strat de sare se pastra mult mai bine). Datorita utilizarilor sale, sarea a devenit valoroasa. Romanii au folosit-o ca moneda. De fapt, cuvantul „salariu” provine din latinescul „sal” care inseamna „sare”.

Cum este folosita sarea astazi?

Sarea se gaseste in alimente sub diferite forme. Cel mai des, ea este adaugata ca un condiment, dar in produsele gata preparate ea este folosita si ca potentiator de gust sau conservant.

Rolul sodiului in organism

Sodiul este unul dintre electrolitii importanti din organism (alaturi de potasiu si clor). Electrolitii controleaza distributia fluidelor in organism. In plus, sodiul contribuie la reglarea presiunii sanguine si a volumului de sange, la transmiterea impulsului nervos, la realizarea contractiei musculare si la multe alte functii.

Cat sodiu e de ajuns?

Doza zilnica recomandabila de sodiu este de 2.400 miligrame (echivalentul sodiului dintr-o lingurita de sare).

Din pacate, cei mai multi oameni depasesc aceasta cantitate zilnic, din cauza ca alimentele procesate contin cantitati foarte mari de sodiu. De exemplu, o felie de paine contine 150 mg de sodiu. O persoana care mananca doua felii de paine la fiecare masa consuma 900 mg de sodiu doar din paine!

Cum ne afecteaza excesul de sodiu?

In primul rand, trebuie sa stiti ca sodiul retine apa in organism. Multa apa in corp poate insemna aparitia edemelor (maini, picioare, fata umflata). De asemenea, mai multa apa inseamna mai mult sange, ce poate duce la cresterea tensiunii arteriale, dar si la insuficienta cardiaca (inima face un efort mai mare pentru a pompa sangele in vase). In plus, retentia de apa in exces in organism poate suprasolicita si plamanii sau rinichii.

Pentru a nu avea un aport excesiv de sodiu, evitati produsele foarte sarate, dar si pe cele care contin sodiu ascuns in compusi precum glutamatul de sodiu, praful de copt, fosfatul disodic, benzoatul de sodiu etc.

Articol scris de Adina Rusu, nutritionist si dietetician

Tag:

Din aceeași categorie

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *