LOADING

Scrie...

Efectele sodiului asupra organismului

Share

Sodiul este unul dintre cele mai abundente elemente chimice de pe pământ. Atunci când aud cuvâtul sodiu, cei mai mulți oameni se gândesc la sare.

Sarea este de fapt un mineral format din clorură de sodiu.

Alimentele pe care le consumăm pot conține clorură de sodiu (sare) sau pot conține sodiu sub altă formă. Atunci când vi se recomandă să urmați o dietă săracă în sodiu, trebuie să limitați atât consumul de sare, cât și alte ingrediente care conțin sodiu.

O scurtă istorie a sării

În timpurile preistorice, oamenii aveau o dietă ce consta în principal din fructe proaspete și legume, acestea având un conținut extrem de redus în sodiu. Întrucât sodiul este un element important pentru sănătate, oamenii au început să caute sarea, parcurgând distanțe foarte mari pentru procurarea acesteia. Cu timpul, sarea a fost folosită nu doar pentru a satisface o necesitate, ci și pentru conservarea mâncării (carnea acoperită cu un strat de sare se păstra mult mai bine). Datorită utilizărilor sale, sarea a devenit valoroasă. Romanii au folosit-o ca monedă. De fapt, cuvântul „salariu” provine din latinescul „sal” care înseamnă „sare”.

Citește și „Alimentația și starea de spirit”

Cum este folosită sarea astăzi?

Sarea se găsește în alimente sub diferite forme. Cel mai des, ea este adăugată ca un condiment, dar în produsele gata preparate este folosită și ca potențiator de gust sau conservant.

Rolul sodiului în organism

Sodiul este unul dintre electroliții importanți din organism (alături de potasiu și clor). Electroliții controlează distribuția fluidelor în organism. În plus, sodiul contribuie la reglarea presiunii sanguine și a volumului de sânge, la transmiterea impulsului nervos, la realizarea contracției musculare și la multe alte funcții.

Cât sodiu e de ajuns?

Doza zilnică recomandabilă de sodiu este de 2.400 miligrame (echivalentul sodiului dintr-o linguriță de sare).

Din păcate, cei mai mulți oameni depășesc această cantitate zilnic, din cauză că alimentele procesate conțin cantități foarte mari de sodiu. De exemplu, o felie de pâine conține 150 mg de sodiu. O persoană care mănâncă două felii de pâine la fiecare masă consumă 900 mg de sodiu doar din pâine!

Cum ne afectează excesul de sodiu?

În primul rând, trebuie să știți că sodiul reține apa în organism. Multă apă în corp poate însemna apariția edemelor (mâini, picioare, față umflată). De asemenea, mai multă apă înseamnă mai mult sânge, ce poate duce la creșterea tensiunii arteriale, dar și la insuficiență cardiacă (inima face un efort mai mare pentru a pompa sângele în vase). În plus, retenția de apă în organism poate suprasolicita și plămânii sau rinichii.

Pentru a nu avea un aport excesiv de sodiu, evitați produsele foarte sărate, dar și pe cele care conțin sodiu ascuns în compuși precum glutamatul de sodiu, praful de copt, fosfatul disodic, benzoatul de sodiu etc.

Articol scris de Adina Rusu, nutritionist si dietetician

Tag:

Din aceeași categorie

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *