LOADING

Scrie...

De ce este buna alimentatia pe baza de fibre

Share

Se cunostea efectul benefic al fibrelor, dar ramanea de clarificat influenta lor in prevenirea bolilor infectioase, arata un studiu publicat de Le Point.

Studiul mai afirma ca efectele pozitive asupra mortalitatii se datoreaza indeosebi consumului de cereale.

Consumul regulat de fibre alimentare determina o scadere cu 22% a mortalitatii, se arata intr-un studiu american, pentru care au fost observati timp de 9 ani circa 220.000 de barbati si 170.000 de femei de la 50 la 71 de ani. Rezultatele sale au aparut recent in Archives of International Medicine.

Este prima data cand cercetatorii fac dovada efectului benefic al fibrelor asupra duratei de viata. „Cel mai surprinzator este efectul asupra mortalitatii produse de infectii”, considera dr Pierre Azam, nutritionist si endocrinolog parizian. „Spre deosebire de ceea ce se stia deja despre efectele pozitive ale fibrelor asupra bolilor cardiovasculare si respiratorii, diabetului si obezitatii, acest aspect este cu totul si cu totul neasteptat”, afirma el.

Specialistul aminteste ca fibrele nu se digera in stomac, ci fermenteaza cu ajutorul microflorei bacteriene din intestinul gros. O dieta bogata in fibre poate diminua riscul unor anumite afectiuni, precum hemoroizii, sindromul colonului iritabil si diverticuloza colonului. Fibrele, in special cele solubile, pot de asemenea sa micsoreze nivelul colesterolului din sange si sa diminueze absorbtia glucidelor, optimizand astfel nivelul glicemiei la diabetici.

O dieta bogata in fibre poate reduce riscul aparitiei diabetului de tip 2 si contribuie la oprirea pierderii in greutate. Alimentele bogate in fibre necesita de regula mai multa mestecare, lasand astfel organismul sa ajunga la senzatia de satietate si evitand consumul in exces. De asemenea, dieta bogata in fibre da senzatia ca masa e mai bogata si dureaza mai mult. In plus, ea tinde sa contina mai putine calorii la aceeasi cantitate de mancare. Fibrele mai au proprietati antiinflamatorii, de care s-au ocupat cercetatorii americani.

Ei au evaluat componentele alimentare pe esantionul de participanti la studiu cu ajutorul unui chestionar de 124 puncte, care le-a permis sa determine consumul de alimente din punct de vedere al cantitatii si al structurii consumului zilnic in ultimele 12 luni. Au mai fost retinute si alte date, cum ar fi modul de viata si cauzele mortii. In timpul celor noua ani cat s-a desfasurat studiul, au fost peste 20.000 de decese in randul barbatilor si 11.000 la femei. Consumul de fibre s-a situat intre 13 si 29 g pe zi la barbati si de la 11 la 26 g pe zi la femei. Analiza rezultatelor a dus la concluzia ca aportul in fibre se asociaza cu o reducere semnificativa a riscului de mortalitate generala.

Fata de femeile care au consumat putine fibre, cele care au mancat mai multe au inregistrat o scadere cu 34% a mortalitatii cardiovasculare, cu 46% a celei cardio-respiratorii si cu 59% a mortalitatii in urma unei boli infectioase; la barbati, aceste cifre au fost 24, 31 si, respectiv, 56%. „Rezultatele ne fac sa recomandam tuturor pacientilor nostri sa manance mai mult de 15 g de fibre pe zi”, spune dr Azam. „Dar atentie, ele trebuie sa faca parte din regimul zilnic. Daca intr-o zi se mananca putine fibre si in alta, mai multe, organismului nu-i va placea. Alimentele cele mai bogate in fibre (varza, sparanghelul, spanacul) sunt adesea cel mai greu suportate de intestin, spre deosebire de paste si de orezul complet”, incheie dr Azam, citat de le Point.

 

Tag:

Din aceeași categorie

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *