LOADING

Scrie...

Grasimi vs. zahar: ce-i mai rau?

Share

Atat grasimile, cat si zaharul sunt trecute pe lista neagra a alimentelor interzise de multi dintre cei care doresc sa adopte un stil de viata sanatos.

In termeni generali, nici zaharul si nici grasimile nu sunt rele, intrucat corpul nostru are nevoie de ele din diferite motive. Dar, cresterea numarului de produse procesate a creat adevarati monstri alimentari pornind de la aceste substante.

Grasimile. Pentru femei, se recomanda un consum de maximum 70g de grasimi zilnic. Dar nu toate grasimile sunt la fel, astfel incat trebuie sa alegeti cu intelepciune.

„Grasimile bune” care se gasesc in uleiul de peste, avocado, nuci, seminte, precum si in uleiurile vegetale sunt necesare pentru a mentine sanatatea organismului, de la articulatii si hormoni la piele si sistem nervos.

Grasimile saturate din carne si produse lactate pot ajuta functiile creierului, precum si la absorbtia calciului, dar o cantitate prea mare consumata (peste 20 g zilnic) poate duce la aparitia aterosclerozei.

Grasimile trans din unele alimente procesate sau prajite sunt o inventie atat de artificiala incat corpul uman nu le poate procesa eficient. Acestea duc la cresterea LDL colesterolului, la afectarea arterelor si a inimii.

Zaharul.In termeni stiintifici, termenul zahar defineste un glucid, simplu sau complex. Glucidele complexe din legume, cereale integrale sunt transformate in grasimi simple, pe care corpul le foloseste pentru o eliberare lenta, eficienta de energie. Din acest tip de glucide ar trebui sa obtineti cea mai importanta cantitate de energie.

Glucidele simple din painea alba, prajituri, biscuiti sunt digerate mai usor (din cauza ca nu au fibre) astfel incat zaharurile din ele trec rapid si in cantitate mare in sange, fapt ce, in timp, poate duce la aparitia diabetului de tip2, bolilor cardiovasculare, obezitatii si chiar a ridurilor.

Care diete pentru slabire sunt mai bune, cele sarace in grasimi sau cele sarace in zaharuri?

Pentru multi ani, grasimile au fost considerate inamicul numarul 1 al siluetei, dar in ultima perioada zaharurile sunt tot mai aratate cu degetul. Din acest motiv, multe dintre dietele moderne, cum ar fi Atkins si Dukan, interzic toate glucidele – chiar si fructele – pentru a obliga corpul sa utilizeze rezervele de lipide pe care le are. Aceste diete pot aduce un aport prea mare de lipide, fapt care poate duce la imbolnavirea arterelor si a inimii. Ideal este sa reduceti aportul caloric total, renuntand la glucidele simple, dar consumand in continuare cantitati reduse de glucide complexe.

Retineti ca, in general, nici un  aliment nu este rau daca este consumat cu moderatie in cadrul unei diete variate si echilibrate.

Adina Rusu, nutritionist-dietetician

Tag:

Din aceeași categorie

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *